Το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση της έννοιας της επιχειρηματικότητας, την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με τον όλο κύκλο της επιχειρηματικής διαδικασίας, από τον εντοπισμό της ευκαιρίας και την αξιολόγηση της μέχρι την κινητοποίηση πόρων, τη δημιουργία της εταιρίας και τη διαχείριση της ανάπτυξής της. Στο πλαίσιο του μαθήματος γίνεται επίσης αναφορά στην έννοια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και στην ανάπτυξη κοινωνικών επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα το μάθημα περιλαμβάνει τρία μέρη που αναφέρονται στα εξής:
- Έννοια και σημασία της επιχειρηματικότητας καθώς και του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αναπτύσσεται.
- Eπιχειρηματική διαδικασία: Σύλληψη επιχειρηματικής ιδέας, αξιολόγηση επιχειρηματικής ευκαιρίας, ανάπτυξη επιχειρηματικού μοντέλου, δημιουργία επιχειρηματικού σχεδίου, ανεύρεση πόρων και διαμόρφωση συμφωνιών, επιλογή βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης και διερεύνηση στρατηγικών εξόδου.
- Πηγές χρηματοδότησης σε όλες τις φάσεις.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω θεματικές ενότητες:
- Εισαγωγή στην έννοια της Επιχειρηματικότητας
- Eπιχειρηματικό περιβάλλον
- Διαδικασία καινοτομίας και δημιουργικότητας - Μέθοδοι και εργαλεία βελτίωσης καινοτομικότητας και δημιουργικότητας - Καινοτομία στην Ελλάδα
- Επιχειρηματική ιδέα και επιχειρηματικό μοντέλο
- Επιχειρηματικό σχέδιο (Ι): Ανάπτυξη
- Επιχειρηματικό σχέδιο (ΙΙ): Αξιολόγηση
- Εργαστήριο λογισμικού για τη δημιουργία οικονομικών καταστάσεων επιχειρηματικού σχεδίου
- Ίδρυση της επιχείρησης
- Ανάπτυξη της επιχείρησης
- Στρατηγικές εξόδου
- Ανεύρεση πόρων - Χρηματοδότηση σε όλες φάσεις της επιχειρηματικής διαδικασίας
- Διεθνής επιχειρηματικότητα
- Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
Tο μάθημα εξετάζει τη θεωρία, τους αλγορίθμους και τις εφαρμογές της διακριτής (επίσης γνωστής και ως 'συνδυαστική') βελτιστοποίησης, με έμφαση σε προβλήματα που αφορούν ροές, μονοπάτια και ταιριάσματα σε γραφήματα. Συγκεκριμμένα, το μάθημα παρουσιάζει αλγορίθμους για τα προβλήματα του συντομότερου μονοπατιού, της μέγιστης ροής, της ροής ελαχίστου κόστους, του ταιριάσματος μέγιστου μεγέθους ή μέγιστου βάρους (κυρίως σε διμερή γραφήματα) και, τέλος, του ευσταθούς ταιριάσματος σε διμερή γραφήματα.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με βασικές αρχές σχεδιασμού αλγορίθμων και ειδικότερα με αλγορίθμους διακριτής βελτιστοποίησης, οι οποίοι καταρχήν εφαρμόζονται σε γραφήματα, καθώς και με αλγορίθμους Ακέραιου Προγραμματισμού. Πέραν της κατανόησης των βασικών εννοιών στόχος, είναι η διερεύνηση εφαρμογών τέτοιων προβλημάτων (δηλαδή προβλημάτων ροής, μονοπατιών και ταιριασμάτων σε δίκτυα) σε πραγματικά προβλήματα βελτιστοποίησης.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Ροές σε δίκτυα και ακέραιος προγραμματισμός
• Αλγόριθμοι συντομότερων μονοπατιών: Dijkstra, Bellman-Ford, Floyd-Warshall
• Αλγόριθμοι μέγιστης ροής και ροής ελαχίστου κόστους
• Αλγόριθμοι ταιριασμάτων σε διμερή γραφήματα: ταίριασμα μέγιστου μεγέθους, ταίριασμα μέγιστου βάρους, ευσταθή ταιριάσματα
• Μοντελοποίηση εφαρμογών ως προβλήματα ροής: χρονοπρογραμματισμός έργων, ανάθεση εργασιών σε μηχανές, εκπροσώπηση, κατανομή επενδύσεων κλπ.
• Ακέραιος προγραμματισμός: αλγόριθμοι κλάδου και φράγματος, ο προσθετικός αλγόριθμος του Balas, αλγόριθμοι κλάδου και τομής
• Εφαρμογές ακέραιου προγραμματισμού
• Δέντρα: ιδιότητες, αλγόριθμοι διάσχισης, αλγόριθμοι εύρεσης ελάχιστου συνεκτικού δέντρου, δέντρα Steiner.
Χρηματοοικονομική Μηχανική είναι η χρήση χρηματοοικονομικών εργαλείων όπως forwards, futures, swaps και options, για την αναδόμηση και αναδιάρθρωση εταιρικών ή επενδυτικών χρηματοροών ώστε να επιτευχθούν τακτικοί και στρατηγικοί στόχοι, με ιδιαίτερη έμφαση στην διαχείριση κινδύνου. Η χρηματοοικονομική μηχανική είναι η βάση της ανάπτυξης και καινοτομίας στο σύγχρονο χρηματοπιστωτικό σύστημα δίνοντας σχεδόν απόλυτη ευελιξία στους συμμετέχοντες, επενδυτές και επιχειρήσεις, επιτρέποντάς τους την μετατροπή μιας δεδομένης μελλοντικής χρηματοροής, σε μια καινούργια χρηματοροή με τελείως διαφορετικό χρονικό ορίζοντα, ποιότητα και ποσότητα πληρωμών και χαρακτηριστικά κινδύνου. Η μέτρηση, παρακολούθηση και διαχείριση κινδύνων αποτελεί βασικό σκοπό της χρηματοοικονομικής μηχανικής. Το μάθημα στοχεύει τόσο στην θεωρητική κατάρτιση όσο και στην εξοικείωση με εφαρμογές, αναλυτικά εργαλεία και πρακτικά προβλήματα. Προαπαιτεί βασικές γνώσεις μαθηματικών, στατιστικής και χρηματοοικονομικής.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
- Μαθηματικά Χρηματοοικονομικής Μηχανικής
- Προθεσμιακά Συμβόλαια & Συμβόλαια Μελλοντικής Εκπλήρωσης (Forwards & Futures)
- Δικαιώματα Προαίρεσης
- Μέτρηση & Διαχείριση Κινδύνου
Στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που προκύπτουν από τη χρήση της πληροφορικής, μέσα από την ανάλυση πραγματικών περιπτώσεων από το διεθνές περιβάλλον στην τάξη, ώστε να μπορούν να τις αναγνωρίσουν και να τις διαχειριστούν αποτελεσματικά στην πράξη.
Το μάθημα αυτό αφορά στην πρόσληψη γνώσεων αναφορικά με την διοίκηση πληροφορικών συστημάτων σε επιχειρήσεις και οργανισμούς ώστε να γίνεται καλή διαχείριση των πληροφοριακών πόρων. Τέσσερις κύριες διαστάσεις ορίζουν τους μαθησιακούς στόχους του μαθήματος
- Ο στρατηγικός ρόλος της πληροφορικής στη σύγχρονη επιχείρηση και η χάραξη στρατηγικής για τους πληροφοριακούς πόρους και συστήματα
- Ο επιχειρηματικός ρόλος της πληροφορικής ως εργαλείο στήριξης και προώθησης της επιχειρηματικής λειτουργίας και διοίκησης και οι διοικητικές ικανότητες που συνδέονται με αυτόν - ο ρόλος του υπεύθυνου πληροφορικής σε ένα οργανισμό
- Η διάρθρωση της λειτουργίας (τμήμα/ υπηρεσίες) πληροφορικής στην σύγχρονη επιχείρηση, η στελέχωση και η διαχείριση έργων πληροφορικής.
- Ευρύτερα θέματα που αφορούν τη χρήση της πληροφορικής στη σύγχρονη επιχείρηση
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
1. Ροή και ανταλλαγή πληροφοριών στους οργανισμούς
2. Διαχείριση αλλαγών κατά την ανάπτυξη και υλοποίηση πληροφοριακών συστημάτων (ΠΣ) στους οργανισμούς
3. Διαχείριση πληροφοριακών πόρων και τμήματος πληροφορικής
4. Ευρύτερα ζητήματα διαχείρισης πληροφοριών (π.χ., ιδιωτικότητα) και κοινωνικές τους προεκτάσεις
5. Στρατηγική σημασία και τάσεις ανάπτυξης της πληροφορικής διεθνώς
Η χρησιμοποίηση δεδομένων στη λήψη σωστών, έγκυρων και έγκαιρων αποφάσεων έχει αναχθεί σε «εκ των ουκ άνευ» παράγοντα επιτυχίας για τις περισσότερες σύγχρονες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Ταυτόχρονα, τα τελευταία χρόνια, με την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και εφαρμογών – όπως η εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων, η εκτεταμένη χρήση smart phones, η εγκατάσταση αισθητήρων κ.α. – ο όγκος και η μορφή των δεδομένων έχει αλλάξει δραματικά, ενώ οι δυνατότητες ανάλυσης και επεξεργασίας αυτών είναι εντυπωσιακές. Oι όροι Επιχειρηματική Ευφυΐα (Business Intelligence), Μεγάλα Δεδομένα (Big Data) και Επιστήμη των Δεδομένων (Data Science) βρίσκονται στην καθημερινή δραστηριότητα των ΙΤ τμημάτων, μικρών και μεγάλων οργανισμών. Ο σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις μοντέρνες τεχνικές ανάλυσης δεδομένων, ανεξαρτήτως όγκου και μορφής, με σκοπό την καλύτερη υποστήριξη και λήψη αποφάσεων.
Περιεχόμενα του μαθήματος
- Προχωρημένα και μοντέρνα θέματα διαχείρισης δεδομένων: επεξεργασία συναλλαγών, βάσεις δεδομένων κύριας μνήμης, column-oriented συστήματα, κ.α.
- Αποθήκες Δεδομένων: αρχιτεκτονική, μοντέλα και σχεδίαση - εξαγωγή, μετατροπή και εισαγωγή (ETL διαδικασία) - συντήρηση και ενημέρωση - data marts - ανάλυτική επεξεργασία (OLAP) - θέματα υλοποίησης και απόδοσης, κ.α.
- Εξόρυξη Γνώσης: Αρχιτεκτονική, διαδικασία KDD, μοντέλα, παραδείγματα, συσταδοποίηση, κατηγοριοποίηση, κανόνες συσχέτισης, χρονολογικές σειρές.
- Συστήματα διαχείρισης δεδομένων μεγάλης κλίμακας: MapReduce, Hadoop και εργαλεία, NoSQL συστήματα, κ.α.
- Ειδικά Θέματα: text analytics, συστήματα ροών δεδομένων, social media analytics, κ.α.
Ο σύγχρονος manager προκειμένου να είναι επιτυχημένος στο σύγχρονο, συνεχώς μεταβαλλόμενο, οργανωσιακό περιβάλλον απαιτείται όπως κατέχει ικανότητες πολύ ευρύτερες των, στενά ορισμένων, τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων. Ο επιτυχημένος manager δεν είναι πια αυτός που κατέχει τη γνώση αλλά αυτός που διαθέτει τις κατάλληλες προσωπικές ικανότητας και τις οποίες μπορεί να τις χρησιμοποιήσει κατάλληλα τόσο με τους συνεργάτες του, όσο και με τον εαυτό του. Σε αυτά τα πλαίσια, το μάθημα «Ανάπτυξη Προσωπικών Ικανοτήτων» αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους συμμετέχοντες, πρώτα απ’ όλα να καταγράψουν, αναλύσουν, συζητήσουν τις προσωπικές τους ικανότητες και στη συνέχεια να τις «βελτιώσουν», όσο αυτό είναι δυνατό, μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον μέσα από μία σειρά διαδικασιών με πολύ έντονο το στοιχείο της αλληλεπίδρασης. Μέσα από την συμπλήρωση ψυχομετρικών τεστ, την πραγματοποίηση ομαδικών και ατομικών δραστηριοτήτων εντός και εκτός αίθουσας, οι συμμετέχοντες θα καλλιεργήσουν δεξιότητες οι οποίες θα τους φανούν ιδιαίτερα χρήσιμες τόσο στην αναζήτηση όσο και στην ανάπτυξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας και εξέλιξης.
Οι κυριότεροι στόχοι του μαθήματος θα μπορούσαν να συνοψιστούν ως εξής:
• Η αυτοαξιολόγηση των προσωπικών ικανοτήτων των συμμετεχόντων
• Η εφαρμογή των προσωπικών ικανοτήτων στο χώρο εργασίας
• Χρησιμοποιώντας τις προσωπικές ικανότητες στην αναζήτηση εργασίας και την διαχείριση σταδιοδρομίας
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
• Εισαγωγή – Βασικές έννοιες
• Αυτοδιάγνωση-Αυτοαξιολόγηση
• Μάθηση-Στυλ Μάθησης
• Άγχος – Τεχνικές Αντιμετώπισης του Άγχους
• Δυναμική και Διεργασίες Ομάδων
• Σύγκρουση και Διαπραγματεύσεις
• Πειθώ και Επιρροή
• Ανάπτυξη Ηγετικών Ικανοτήτων και Συναισθηματικής Νοημοσύνης
Το μάθημα χωρίζεται σε δύο ισοβαρείς ενότητες, αυτήν της ηλεκτρονικής μάθησης και αυτήν της Διαχείρισης Γνώσης και Καινοτομίας. Σε συνδυασμό, προσφέρουν μια σφαιρική θεώρηση των πιο πρόσφατων τάσεων σε στρατηγικές και τεχνολογίες που προωθούν την οργανωσιακή μάθηση και την διαχείριση γνώσης ως επιχειρηματικές και διοικητικές πρακτικές, στις επιχειρήσεις και στους οργανισμούς.
Στην ενότητα ‘Ηλεκτρονική Μάθηση’, οι φοιτητές αναπτύσσουν ικανότητες ανάλυσης, επιλογής και εφαρμογής μεθοδολογιών και την ενσωμάτωση τεχνολογιών σχετικών με την οργανωσιακή μάθηση, την εκπαίδευση εργαζομένων και την υποστήριξη της απόδοσης τους. Έμφαση δίνεται επίσης και στην ανάπτυξη πρακτικών ικανοτήτων αναφορικά με τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη προγραμμάτων ηλεκτρονικής μάθησης (εργασία εφαρμογής).
Στην ενότητα ‘Διαχείριση Γνώσης εξετάζονται θεωρητικά υποδείγματα, μοντέλα και πρακτικές που αναφέρονται στην αξιοποίηση του σημαντικότερου άυλου πόρου ενός οργανισμού, την οργανωσιακή γνώση και το ‘γνωστικό κεφαλαίο’. Η διδασκαλία δίνει προτεραιότητα στην ανάλυση πραγματικών περιπτώσεων εφαρμογής της σχετικής θεωρίας και στην επισκόπηση των πλέον σύγχρονων ερευνητικών τάσεων στον χώρο.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Μέρος 1 Ηλεκτρονική Μάθηση
• Ζητήματα οργανωσιακής απόδωσης, εκπαίδευση εργαζομένων και τεχνολογία
• Μεθοδολογίες, πλατφόρμες και εργαλεία ηλεκτρονικής μάθησης
• Ψηφιακός εκπαιδευτικός σχεδιασμός και ανάπτυξη ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού περιεχομένου
• Ζητήματα ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην οργανωσιακή και ατομική μάθσης στο περιβάλλον εργασίας
Μέρος 2 Διαχείριση Γνώσης
• Νέες Απαιτήσεις - Νέες Οργανωσιακές Μορφές
• Διαχείριση Γνώσης: Ορισμός της έννοιας της γνώσης, Μέτρηση του διανοητικού κεφαλαίου, Είδη και μορφές γνώσης, Αντικείμενα οργανωσιακής γνώσης, Γνώση και ανταγωνιστικότητα, Λειτουργία και όφελος βασικών αργαλειών Διαχειρίσεις Γνώσης.
• Γνώση και Καινοτομία.
Στόχος του μαθήματος είναι να εμβαθύνει στην κατανόηση επιλεγμένων κρίσιμων θεμάτων που άπτονται της τομής μεταξύ στρατηγικής και καινοτομίας. Ειδικότερα εστιάζεται σε θέματα που αφορούν στην υλοποίηση των στρατηγικών επιλογών και διαχείριση της στρατηγικής αλλαγής και στην διαχείριση και αξιοποίηση της καινοτομίας. Στοχεύει επίσης στην ενδυνάμωση των δεξιοτήτων των φοιτητών πάνω σε έννοιες, μεθοδολογίες και «εργαλεία» με εφαρμογή στα θέματα που εξετάζονται και σε διαφορετικού τύπου επιχειρηματικά περιβάλλοντα (π.χ. μη-κερδοσκοπικές επιχειρήσεις) αξιοποιώντας μελέτες περίπτωσης.
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση θεμάτων που συσχετίζονται – άμεσα ή/και έμμεσα – με τα Συστήματα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (Enterprise Resource Planning Systems – ERP).
Το μάθημα έχει θεωρητικό αλλά και πρακτικό προσανατολισμό, στοχεύοντας στην εξοικείωση των φοιτητών με τις συσχετιζόμενες θεωρητικές έννοιες αφενός και αφετέρου με τη χρήση λύσεων λογισμικού (SAP & NAV ERPs) που είναι παγκόσμια διαδεδομένες και υιοθετούνται από εταιρείες και οργανισμούς σε όλους τους οικονομικούς τομείς (industries).
Τα Συστήματα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (Enterprise Resource Planning Systems – ERP) είναι ένα συμπαγές σύνολο εφαρμογών λογισμικού που υποστηρίζουν ευρύ φάσμα επιχειρησιακών δραστηριοτήτων και λειτουργιών κι ένα επιχειρησιακό εργαλείο ελέγχου, παρακολούθησης και συντονισμού των εργασιών στις κεντρικές και απομακρυσμένες εγκαταστάσεις μιας επιχείρησης. Επιτυγχάνουν τη συγκέντρωση των δεδομένων, την ενοποίηση και ολοκλήρωση όλων των εφαρμογών μίας επιχείρησης και τον επανασχεδιασμό των επιχειρησιακών διαδικασιών, επιδιώκοντας τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών, την αύξηση της παραγωγικότητας, και την απόκτηση συγκριτικού πλεονεκτήματος μέσα από τη χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιών πληροφορικής. Για τις σύγχρονες επιχειρήσεις στην Κοινωνία της Πληροφορίας, τα ERPs αποτελούν το βασικό πυλώνα της transactional πληροφοριακής υποδομής που επιτρέπει σε εταιρίες και οργανισμούς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και προκλήσεις της οικονομικής δραστηριότητας στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης.
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, είναι η απόκτηση γνώσεων στους παρακάτω βασικούς πυλώνες:
- Το προϊόν «ERP» και οι υπηρεσίες που προσφέρει υποστηρίζοντας επιχειρησιακές διαδικασίες
- Παράγοντες και παράμετροι έργων υλοποίησης και εφαρμογής συστημάτων ERP
- Η εξέλιξη των συστημάτων ERP
- ERPs, ηλεκτρονικό επιχειρείν, πλατφόρμες και κοινότητες λογισμικού ERP: Σύγχρονες Τάσεις μετάβασης και μετασχηματισμού.
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
- Το προϊόν και οι υπηρεσίες που προσφέρει. Η εξέλιξη των Συστημάτων Αξιοποίησης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP). Τεχνολογική επισκόπηση με έμφαση στις σύγχρονες προσεγγίσεις αρχιτεκτονικής συστημάτων. Απεικόνιση επιχειρησιακών γεγονότων (business events) στις δομές βάσεων δεδομένων. Η λειτουργικότητα που προσφέρεται από τα Συστήματα Αξιοποίησης Επιχειρησιακών Πόρων. Τα συστήματα ERP σαν ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα που υποστηρίζουν τις επιχειρησιακές διαδικασίες.
- Το έργο υλοποίησης και εφαρμογής. Τα συστήματα ERP ως έτοιμο προς λειτουργία (turn-key) έργο. Επιλογή ERP λύσης. Μεθοδολογίες υλοποίησης. Κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας.
- Η εξέλιξη ενός 'ζωντανού' συστήματος.
- Η μετάβαση στο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν, στις πλατφόρμες και στις κοινότητες λογισμικού ERP. Το ERP σαν νέο κανάλι για τις επιχειρησιακές επικοινωνίες. Επέκταση των συστημάτων ERP για συντονισμό των προμηθευτών και πελατών των επιχειρήσεων. Πλατφόρμες και κοινότητες λογισμικού ERP.
Στόχος του μαθήματος είναι η ανάλυση και ο σχεδιασμός συστημάτων διανομής και μεταφορών. Το μάθημα χωρίζεται σε δύο βασικές θεματικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται το περιβάλλον, η δομή, η οργάνωση, και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του συστήματος μεταφορών, τα χαρακτηριστικά της προσφοράς και ζήτησης, πρότυπα πρόβλεψης της ζήτησης εμπορευματικών μεταφορών, καθώς και τα κριτήρια μέτρησης των επιπτώσεων από τη λειτουργία του συστήματος μεταφορών. Η δεύτερη ενότητα περιλαμβάνει την παρουσίαση και ανάλυση προβλημάτων μεταφοράς και διανομής και την ανάπτυξη μαθηματικών προτύπων για την επίλυσή τους. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να:
- Κατανοούν το περιβάλλον, τη δομή, και τη λειτουργία του συστήματος μεταφορών
- Αναπτύσσουν και να εφαρμόζουν πρότυπα πρόβλεψης ζήτησης για μεταφορές
- Κατανοούν τα χαρακτηριστικά των προβλημάτων διανομής και μεταφορών
- Αναπτύσσουν και να επιλύουν μαθηματικά πρότυπα βελτιστοποίησης διανομής και μεταφορών
- Κατανοούν τις δυνατότητες των τεχνολογιών και τις επιπτώσεις τους στη διοίκηση συστημάτων διανομής και μεταφορών.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Τα περιεχόμενα του μαθήματος καλύπτουν τις παρακάτω ενότητες:
• Ανάλυση του Συστήματος Μεταφορών: Συστατικά στοιχεία, δομή και περιβάλλον του συστήματος μεταφορών, χαρακτηριστικά της προσφοράς και ζήτησης, κριτήρια μέτρησης της απόδοσης και επιπτώσεις από τη λειτουργία του συστήματος μεταφορών (ενέργεια, περιβάλλον, ασφάλεια).
• Πρόβλεψη Ζήτησης για Μεταφορές: Κατηγοριοποίηση προτύπων πρόβλεψης της ζήτησης μεταφορών, διαδικασία ανάπτυξης και επιλογής προτύπων, παραδείγματα εφαρμογής προτύπων πρόβλεψης της ζήτησης μεταφορών.
• Προβλήματα Σχεδιασμού Συστημάτων Διανομής και Μεταφορών: Εισαγωγικές έννοιες, κατηγοριοποίηση προτύπων επίλυσης προβλημάτων διανομής, μεταφοράς και χωροθέτησης εγκαταστάσεων, διατύπωση μαθηματικών προτύπων που αφορούν στο σύστημα διανομής και μεταφορών, εφαρμογές και μελέτες περιπτώσεων.
• Τεχνολογίες Τηλεματικής και Εφαρμογές Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών στις Μεταφορές: Παρουσίαση τεχνολογιών τηλεματικής και εφαρμογών Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών.
Το μάθημα εξετάζει αφενός ορισμένες θεμελιώδεις κατηγορίες στοχαστικών διαδικασιών και μοντέλων, όπως αυτές χρησιμοποιούνται στα πλαίσια της Διοικητικής Επιστήμης, αφετέρου στη χρήση τεχνικών προσομοίωσης στις περιπτώσεις όπου η εφαρμογή αναλυτικών στοχαστικών μεθόδων καθίσταται περιορισμένη.Η στοχαστική μοντελοποίηση περιλαμβάνει κύρια διαδικασίες και αλυσίδες Markov, εξετάζοντας επιπλέον θέματα Ουρών Αναμονής, Θεωρία Αντικατάστασης και βασικές αρχές Στοχαστικού Δυναμικού Προγραμματισμού. Η προσομοίωση εστιάζει στην 'προσομοίωση διακριτών γεγονότων' (discrete event simulation), παρουσιάζοντας παράλληλα τεχνικές κατασκευής υποδειγμάτων και μοντέλων, ελέγχου αξιοπιστίας και ανάλυσης των αποτελεσμάτων. Δίνεται έμφαση στη δημιουργία μοντέλων προσομοίωσης με χρήση κατάλληλου λογισμικού, οπότε και μέρος του μαθήματος υλοποιείται στα πλαίσια εργαστηριακών ασκήσεων αλλά και μέσω υποχρεωτικής εργασίας η οποία περιλαμβάνει όλα τα στάδια της προσομοίωσης εντός ενός πραγματικού προβλήματος.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με βασικές αρχές στοχαστικών διαδικασιών και αλγορίθμων, καθώς και με τη χρήση τεχνικών προσομοίωσης. Πέραν της κατανόησης των βασικών εννοιών σχετικά με στοχαστικές διαδικασίες (αλυσίδες Markov, μοντέλα ουρών, Θεωρίας Αντικατάστασης), στόχος είναι η διερεύνηση εφαρμογών των διαδικασιών και αλγορίθμων αυτών σε πραγματικά προβλήματα διοικητικής επιστήμης.
Επίσης, στα πλαίσια της προσομοίωσης, επιμέρους στόχοι είναι (α) η κατανόηση των βασικών αρχών της προσομοίωσης (discrete even simulation), (β) η χρήση της προσομοίωσης στα πλαίσια της υποστήριξης λήψης αποφάσεων και (γ) η εξοικοίωση με λογισμικό προσομοίωσης.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
• Διαδικασίες και αλυσίδες Markov
• Θεωρία ουρών αναμονής, Θεωρία Αντικατάστασης, Θεωρία Αποθεµάτων
• Στοχαστικός Δυναµικός Προγραµµατισµός
• Εισαγωγή στην προσομοίωση ως πειραματική μέθοδο, εφαρμογές στη Διοικητική Επιστήμη, βασικές προσεγγίσεις προσομοίωσης
• Μοντελοποίηση διακριτών συστημάτων, οντότητες, γεγονότα και δραστηριότητες, ουρές και πόροι ενός συστήματος, Διαγράμματα Κύκλου Δραστηριοτήτων
• Γλώσσες και πακέτα προσομοίωσης, το λογισμικό SIMUL8
• Ανάλυση εισόδου και εξόδου προσομοίωσης, γεννήτριες τυχαίων αριθμών, πειραματισμός, μεταβατική και σταθερή κατάσταση
• Μοντελοποίηση και μελέτη πραγματικών προβλημάτων
Η επίδραση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (“Information and Communication Technologies”) στα θεωρητικά υποδείγματα, στις στρατηγικές και στις πρακτικές του Μάρκετινγκ, έχει δημιουργήσει την ανάγκη εκπαίδευσης πάνω στη νέα γνώση που αναδύεται στο γνωστικό αντικείμενο του Ψηφιακού Μάρκετινγκ. Η επιστημονική έρευνα έχει αναδείξει τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες εφαρμογής και επέκτασης της υπάρχουσας γνώσης από το χώρο του Μάρκετινγκ στο πλαίσιο των νέων συνθηκών, απαιτήσεων και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του Ψηφιακού περιβάλλοντος κυρίως από την εμφάνιση του Web έως και σήμερα. Ενδεικτικά, η διάχυση της χρήσης εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας και υλοποίησης αγορών, η εισαγωγή ηλεκτρονικών εφαρμογών με αυξημένες δυνατότητες παραμετροποίησης και εξατομίκευσης και η διείσδυση προηγμένων εφαρμογών συλλογής, επεξεργασίας και αξιοποίησης δεδομένων, έχουν δημιουργήσει νέες περιοχές έρευνας και σχετικά θεωρητικά αλλά και πρακτικά ζητήματα. Τέλος, ενώ το μάθημα υιοθετεί μια διεπιστημονική προσέγγιση (δηλ. Μάρκετινγκ και Πληροφοριακά Συστήματα), δεν έχει «τεχνικό» χαρακτήρα και συνεπώς δεν απαιτεί προηγμένες γνώσεις Πληροφορικής από τους φοιτητές.
Το μάθημα Ανάλυση Επενδύσεων στοχεύει στην παρουσίαση στον φοιτητή των σύγχρονων κριτηρίων, μεθοδολογιών και εργαλείων απαραίτητα για την κατανόηση, αποτίμηση, σύγκριση και λήψη βέλτιστων κατά περίπτωση επενδυτικών αποφάσεων. Προσφέρει μια ισορροπημένη και συνεκτική εικόνα των επενδυτικών επιλογών έτσι όπως αυτές παρουσιάζονται στην πράξη και οργανώνει τις θεματικές ενότητες κατά τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να διευκολύνεται η πρακτική εφαρμογή τους. Το μάθημα στοχεύει τόσο στην θεωρητική κατάρτιση όσο και στην εξοικείωση με εφαρμογές, αναλυτικά εργαλεία και πρακτικά προβλήματα. Προαπαιτεί βασικές γνώσεις μαθηματικών, στατιστικής και χρηματοοικονομικής. Κατά την διάρκεια του μαθήματος θα γίνουν σχετικές αναφορές σε πρόσφατα case studies από τον διεθνή και Ελλαδικό επενδυτικό χώρο.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες:
Ι. Εισαγωγή στις Επενδύσεις
ΙΙ. Διαχείριση Επενδύσεων και Χαρτοφυλακίου
ΙΙΙ. Υποδείγματα Αποτίμησης Επενδύσεων
ΙV. Διαχείριση και Αποτίμηση Χαρτοφυλάκιου Μετοχών & Τίτλων Σταθερού Εισοδήματος
Το πρώτο μέρος του μαθήματος ασχολείται με την ανάλυση και αξιοποίηση του τεράστιου όγκου δεδομένων (πληροφορίες, προϊόντα, υπηρεσίες, αξιολογήσεις προϊόντων κλπ) που είναι διαθέσιμα στους χρήστες του διαδικτύου και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό το περιβάλλον με στόχο την κατανόηση και την πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς και την αξιοποίησή της για την παροχή εξελιγμένων και εξατομικευμένων υπηρεσιών. Στο πρώτο μέρος του μαθήματος επιδιώκεται η εισαγωγή των φοιτητών στις τεχνικές αναλυτικής επεξεργασίας διαδραστικών συμπεριφορικών δεδομένων από ετερογενείς πηγές και την εξοικείωση με αλγόριθμους πρόβλεψης συμπεριφοράς και εξατομίκευσης της πληροφορίας.
Το δεύτερο μέρος του μαθήματος στοχεύει να συνδέσει τη θεωρία με την πράξη σε έναν τομέα που είναι νευραλγικός για πολλές από τις σύγχρονες επιχειρήσεις: την ανάλυση δεδομένων με στόχο την καλύτερη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και τη βέλτιστη ανταπόκριση στις ανάγκες του καταναλωτή. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος θα δοθεί έμφαση στο απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο που σχετίζεται με τα θέματα αυτά αλλά και στην πρακτική εφαρμογή των αντίστοιχων εννοιών και μοντέλων σε διαφορετικού τύπου επιχειρήσεις και στο πλαίσιο συνεργατικών πρακτικών. Θα παρουσιαστούν μία σειρά μελετών περίπτωσης που παρουσιάζουν την εξαγωγή γνώσης από τα δεδομένα και την επιχειρηματική επίπτωση από την πρακτική εφαρμογή της γνώσης αυτής. Θα καλυφθούν επίσης θέματα σύγχρονων τεχνολογιών που υποστηρίζουν την εξαγωγή και ανάλυση δεδομένων καθώς και την αποτελεσματική διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και ζήτησης.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Στο πρώτο μέρος του μαθήματος θα καλυφθούν οι ακόλουθες ενότητες:
- Εισαγωγή στην εξατομίκευση της πληροφορίας
- Συμπεριφορικά μοντέλα
- Καταγραφή και μοντελοποίηση διαδραστικής συμπεριφοράς
- Αλγόριθμοι εξατομίκευσης της πληροφορίας
- Αναπαράσταση χρηστών μέσω παραγόντων ανθρώπινης συμπεριφοράς
- Αξιοπιστία δεδομένων
- Σχεδίαση και υλοποίηση προβλεπτικών αλγόριθμων και συστημάτων προτάσεων
- Αξιολόγηση αλγόριθμων πρόβλεψης και παραγωγής προτάσεων
Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος θα καλυφθούν οι ακόλουθες ενότητες
- Συνεργασία στην εφοδιαστική αλυσίδα και ανταλλαγή δεδομένων
- Καθορισμός βέλτιστων επιπέδων αποθέματος και safety-stock
- Πρόβλεψη ζήτησης
- Διαχείριση Αποθέματος με ευθύνη Προμηθευτή (Vendor-Managed Inventory)
- Συνεργατικός Σχεδιασμός, Πρόβλεψη και Αναπλήρωση (CPFR)
- Διαχείριση κατηγοριών
- Ανάλυση δεδομένων πωλήσεων (basket analytics)
- Δυναμική τιμολόγηση
- Market segmentation
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους μαθητές στην ανάλυση κοινωνικών δικτύων (SNA) και την οργανική τους αξία για τις επιχειρήσεις και την κοινωνία. Η ανάλυση κοινωνικών δικτύων περιλαμβάνει τεχνικές και μεθόδους για την ανάλυση της συνεχούς ροής πληροφοριών σε offline δίκτυα (π.χ. δίκτυα εργαζομένων στις αγορές εργασίας, δίκτυα οργανισμών στις αγορές προϊόντων κ.λπ.) και σε online δίκτυα (π.χ. Facebook posts, twitter feeds, google maps check-ins κτλ.) με στόχο τον εντοπισμό των μορφών διάδοσης πληροφοριών που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τον αναλυτή. Το μάθημα θα βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τις ευκαιρίες, τις προκλήσεις και τις απειλές που προκύπτουν από τη χρήση των κοινωνικών δικτύων όσον αφορά τις επιχειρήσεις και την κοινωνία γενικότερα. Θα καλυφθούν επίσης τα ζητήματα της διάδοσης της καινοτομίας και της διάδοσης πληροφοριών μέσω δικτύων. Τέλος, οι μαθητές θα εισαχθούν στις έννοιες της σοφίας του πλήθους και της κοινωνικής μάθησης, διερευνώντας τους όρους υπό τους οποίους η σύγκλιση της κοινής γνώμης (ασυμπτωτική μάθηση) ή της αγέλης μπορεί να εμφανιστεί στα κοινωνικά δίκτυα.
Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την εφαρμογή τεχνικών Μηχανικής Μάθησης στην πράξη. Καλύπτουμε το πλήρες εύρος των σχετικών ικανοτήτων και τεχνογνωσίας, από την εύρεση και επεξεργασία δεδομένων, στην οπτικοποίηση και ερμηνεία τους, σε διαφορετικά μοντέλα και εφαρμογές Μηχανικής Μάθησης, μέχρι και Νευρωνικά Δίκτυα και αρχιτεκτονικές Βαθιάς Εκμάθησης. Το μάθημα εστιάζει στην πρακτική και εφαρμογές, και οι φοιτητές θα δουλέψουν σε εργασίες χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται ευρέως τόσο στην ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά και στη βιομηχανία. Το μάθημα αυτό δεν είναι ένα τυπικό μάθημα προγραμματισμού, αλλά οι φοιτητές πρέπει να γνωρίζουν προγραμματισμό στη γλώσσα Python και να τους αρέσει η διερεύνηση και η επίλυση ρεαλιστικών προβλημάτων.