Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση των ζητημάτων στρατηγικής στον επιχειρηματικό χώρο. Το μάθημα εξετάζει ένα σύνολο από έννοιες, πλαίσια, μεθόδους και εργαλεία, από τη διαμόρφωση της στρατηγικής μιας επιχείρησης μέχρι την υλοποίησή της. Επιπλέον αποσκοπεί στην απόκτηση ικανοτήτων εφαρμογής των εννοιών και εργαλείων. Αναφέρεται τόσο σε θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί στο χώρο όσο και σε επιχειρηματικές πρακτικές με παραδείγματα από τον Ελληνικό και διεθνή χώρο. Στόχος είναι να γίνουν κατανοητά τα ζητήματα στρατηγικής στο πλαίσιο των πολύπλοκων διεργασιών που συντελούνται στο επιχειρηματικό περιβάλλον
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το μάθημα περιέχει τέσσερα βασικά μέρη που αναφέρονται στα εξής:
- Η στρατηγική ως έννοια: Απόψεις της στρατηγικής, «ταίριασμα» στο περιβάλλον και τις δυνατότητες, στρατηγική ως πρόθεση. Στρατηγικές διεργασίες, αναδυόμενη στρατηγική.
- Στρατηγική ανάλυση: Πλαίσια, μέθοδοι και εργαλεία ανάλυσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ανάλυση πόρων ικανοτήτων. Πηγές ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων.
- Στρατηγική επιλογή: Δημιουργία εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών, σε ένα εύρος ανάπτυξης εσωτερικά και εξωτερικά της επιχείρησης. Επιλογές στρατηγικών συμμαχιών έναντι εξαγορών. Τρόποι αξιολόγησης των επιλογών αυτών.
- Υλοποίηση στρατηγικής: Μετατροπή της στρατηγικής σε προγράμματα με δράσεις και ενέργειες που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα: λειτουργικές στρατηγικές, δομές, συστήματα, δεξιότητες, κουλτούρα, στυλ διοίκησης. Δομή και στρατηγική. Διαδικασίες στρατηγικού σχεδιασμού. Υλοποίηση στρατηγικών αλλαγών.
Το μάθημα αποσκοπεί στην εισαγωγή του φοιτητή σε θέματα που αφορούν στο σχεδιασμό, ανάλυση, ανασχεδιασμό, βελτιστοποίηση και λειτουργική Διοίκηση Βιομηχανικών-Κατασκευαστικών Εταιριών και Εταιριών Παροχής Υπηρεσιών, καθώς και στην προβολή της ανάγκης για αποτελεσματικό μάνατζμεντ των περιορισμένων πόρων των συστημάτων που τις αποτελούν. Μέσα από το μάθημα, ο φοιτητής θα μπορέσει να κατανοήσει την οργανωτική δομή και τα ουσιώδη στοιχεία - υποσυστήματα - λειτουργίες ενός Συστήματος Παραγωγής ή Παροχής Υπηρεσιών. Συνάμα, θα αποκτήσει και μια ουσιώδη γνώση των προβλημάτων που παρουσιάζουν τα Συστήματα Παραγωγής ή Παροχής Υπηρεσιών κατά το σχεδιασμό και τη λειτουργία τους, καθώς και των μεθόδων επίλυσης των προβλημάτων αυτών τόσο με αναλυτικές όσο και με υπολογιστικές τεχνικές. Στη θεματολογία του μαθήματος περιλαμβάνονται όλες οι περίπλοκες επιχειρησιακές διαδικασίες που συνθέτουν τις δυναμικές λειτουργικές δομές των εταιριών, π.χ., σχεδιασμός προϊόντων-υπηρεσιών, προβλέψεις ζήτησης, χρονικός και ποσοτικός προγραμματισμός πόρων, επιλογή τοποθεσίας και χωροταξικός σχεδιασμός, καθώς και ποιοτικός έλεγχος. Τέλος, στο μάθημα παρουσιάζονται οι σημαντικότερες κάθετες αγορές με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, οριοθετούνται τα πρακτικά και θεωρητικά προβλήματα που διέπουν τη λειτουργία τους και αναλύονται οι σύγχρονες στρατηγικές και τακτικές Διοίκησης τους.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Η γκάμα θεμάτων που ο χώρος της Διοίκησης Παραγωγής και Υπηρεσιών περιλαμβάνει είναι εξαιρετικά Η ακόλουθη λίστα παρουσιάζει τους τίτλους των θεμάτων που θα παρουσιαστούν.
1. Εισαγωγή – Περιγραφή των συστημάτων παραγωγής
2. Ιστορική αναδρομή της Διοίκησης Παραγωγής και Υπηρεσιών
3. Βιομηχανικά συστήματα
4. Σχεδιασμός προϊόντων και κατεργασιών
5. Πρόβλεψη ζήτησης
6. Επιλογή τοποθεσίας
7. Σχεδιασμός μονάδων και Συστήματα μεταφοράς υλικών
8. Ποσοτικός προγραμματισμός παραγωγής και διαχείριση αποθεμάτων
9. Χρονικός προγραμματισμός παραγωγής
10. Στατιστικός έλεγχος ποιότητας κι ολικό μάνατζμεντ ποιότητας – TQM
Στην ανερχόμενη Κοινωνία της Πληροφορίας και σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την αυξανόμενη πολυπλοκότητα και την έκρηξη στην τεχνολογία της πληροφορικής, η ανάπτυξη αποτελεσματικών εργαλείων-συστημάτων λήψης αποφάσεων καθώς και η εύρεση υψηλής ποιότητας λύσεων σε πολύ μικρά χρονικά διαστήματα αποτελούν παράγοντες κλειδιά για την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία μιας επιχείρησης, ενός οργανισμού ή μιας βιομηχανίας.
Το μάθημα «Θέματα Επιχειρησιακής Έρευνας και Συστημάτων Αποφάσεων» αποσκοπεί να διευρύνει το εύρος των εφαρμογών και των τεχνικών επιχειρησιακής έρευνας που διδάχτηκε ο/η φοιτητής/τρια στο μάθημα «Μέθοδοι Βελτιστοποίησης στη Διοικητική Επιστήμη», μελετώντας παράλληλα μια σειρά από παραδείγματα και case studies από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο χώρο.
Σκοπός του μαθήματος είναι να αναδείξει τη δυνατότητα των σύγχρονων τεχνικών της επιχειρησιακής έρευνας, γνωστών στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία και ως μέθοδοι υπολογιστικής ευφυΐας να ανταποκριθούν στην πρόκληση της αποτελεσματικής (δηλαδή εντός σύντομων χρονικών διαστημάτων) και αποδοτικής (δηλαδή εύρεσης υψηλής ποιότητας λύσεων) επίλυσης των πραγματικών προβλημάτων διοίκησης που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
• Αλγόριθμοι αποδοχής κατωφλίου
• Αλγόριθμοι απαγορευμένης αναζήτησης, δομές μνήμης
• Μέθοδοι βελτιστοποίησης αποικίας μυρμηγκιών
• Γενετικοί αλγόριθμοι, εξελικτικός προγραμματισμός
• Ο αλγόριθμος διασκορπισμένης αναζήτησης λύσεων. ο αλγόριθμος path relinking
• Ενσωμάτωση αλγορίθμων υπολογιστικής ευφυΐας στα Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης.
• Εφαρμογή σε ρεαλιστικά προβλήματα διοικητικής επιστήμης.
• Εφαρμογή των προαναφερθέντων αλγορίθμων στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων τόσο ελληνικών όσο και εταιρειών και οργανισμών του εξωτερικού.
Η ραγδαία αύξηση του όγκου των πληροφοριων οι οποίες παρέχονται με τη μορφή ψηφιακού περιεχομένου προσβάσιμου μέσα από διαφορετικές εφαρμογές αλλά και διαφορετικές πλατφόρμες (διαδίκτυο, ασύρματα δίκτυα κλπ) έχει αναδείξει την ανάγκη διαχείρισης του έτσι ώστε να λαμβάνεται από τον τελικό χρήστη με αποτελεσματικό και εύχρηστο τρόπο. Στο πρώτο μέρος του μαθήματος αναλύονται οι βασικές έννοιες της εμπειρίας χρήστη (user experience), της διάδρασης και του νοητικού/ψυχολογικού μοντέλου βάσει του οποίου γίνεται η αλληλεπίδραση μεταξύ χρήστη-υπολογιστή. Έμφαση δίνεται στις αρχές και κανόνες ευχρηστίας που διέπουν τη σχεδίαση και υλοποίηση εφαρμογών σε διάφορα περιβάλλοντα καθώς και στις μεθόδους αξιολόγησης ευχρηστίας. Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος παρουσιάζονται εξελιγμένες μέθοδοι και τεχνικές βελτίωσης της εφαρμογής/συστήματος με πρακτικά παραδείγματα στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Έμφαση δίνεται σε μεθόδους και αλγόριθμους εξατομίκευσης περιεχομένου, ανάλυσης δεδομένων με χρήση κατάλληλων εργαλείων (google analytics), βελτίωσης της διεπαφής με χρήση πειραματικών τεχνικών (a/b testing), βελτίστοποίηση της θέσης ενός site σε μηχανές αναζήτησης (Search Engine Optimization), αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων για την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών.
Οι γνωσιακοί στόχοι του μαθήματος είναι:
• Η κατανόηση των θεμελιωδών συστατικών της επικοινωνίας ανθρώπου-υπολογιστή και της έννοιας της διάδρασης.
• Η ανάπτυξη δεξιοτήτων σχεδίασης διαδραστικών συστημάτων υπό το πρίσμα της ευχρηστίας.
• Η ικανότητα υλοποίησης εύχρηστων διεπαφών και πρωτοτύπων.
• Η μεθοδολογική αξιολόγηση και επανασχεδιασμός διεπαφών διαδραστικών συστημάτων.
• Η κατανόηση και εφαρμογή τεχνικών ανάπτυξης ευφυών διεπαφών οι οποίες προσαρμόζονται στα χαρακτηριστικά των χρηστών (προσαρμοστικές διεπαφές).
• Η κατανόηση των δυνατοτήτων της ανάλυσης δεδομένων για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας ενός web site (google analytics, a/b testing, SEO κλπ).
Περιεχόμενα του μαθήματος
Ενότητα 1: Θεμελιώδη θέματα της επικοινωνίας ανθρώπου – υπολογιστή
• Βασικές έννοιες – ο άνθρωπος ως επεξεργαστής πληροφορίας – η σημασία της ΕΑΥ
• Διάδραση/διαδραστικότητα, στυλ αλληλεπίδρασης, απ’ ευθείας χειρισμός
Ενότητα 2: Αξιολόγηση διεπαφών
• Κανόνες σχεδίασης
• Ευρετική, γνωσιακό περιδιάβασμα, πειραματική αξιολόγηση
Ενότητα 3: Ανάλυση, Σχεδίαση, Υλοποίηση
• Ανάλυση απαιτήσεων
• Oργάνωση περιεχομένου, αρχιτεκτονική της πληροφορίας,
• Συστήματα Διαχείρισης περιεχομένου (CMS: Joomla)
• Ανάπτυξη πρωτοτύπου
• Υλοποίηση σε Desktop, Web, Mobile
Ενότητα 4: Εξελιγμένες μέθοδοι αξιοποίησης ψηφιακού περιεχομένου
• Στρατηγικές πειστικότητας και επιρροής για τη βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας στο ηλεκτρονικό εμπόριο
• Τεχνικές βελτιστοποίησης θέσης σε μηχανές αναζήτησης (Search Engine Optimization)
• Ανάλυση δεδομένων ιστότοπων (Google Analytics)
• Recommender and Social recommender Systems
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τον ρόλο των τεχνολογιων της πληροφορίας μέσα στα οργανωσιακά και κοινωνικά συστήματα που αυτες υποστηρίζουν. Εμφαση δίνεται στη εννοιολογική θεμελίωση των συστημάτων εργασίας ως οργανωσιακά συστήματα που περιέχουν τεχνολογία καθως και στον τρόπο που αναλύονται τα συτήματα αυτά με βάση 5 κύριες οπτικές: δομή, απόδοση, υποδομές, περιβάλλον και κίνδυνοι (για την λειτουργία τους). Κεντρικό ζήτημα της ανάλυσης αποτελούν οι επιχειρηματικές/επιχειρησιακές διαδικασίες σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες που ενσωματώνονται σε αυτές. Οι φοιτητές θα γνωρίσουν τύπους και κατηγορίες επιχειρηματικών διαδικασίων και τα είδη υποστήριξης που παρέχουν οι πληροφοριακές τεχνολογίες στους συμμετέχοντες σε αυτές. Επίσης θα κατανοήσουν και θα εφαρμόσουν στην πράξη τις τεχνικές μοντελοποίησης επιχειρηματικών διαδικασιών (event driven modeling), με χρήση εργαλείων ανάλυσης και σχεδιασμού (ARIS toolset). Εξηγείται και επιδεικνύεται παραδειγματικά η ανάλυση και αξιολόγηση συστημάτων εργασίας και διαδικασιών σε πραγματικές μελέτες περίπτωσης. Τέλος οι φοιτητές εφαρμόζουν στην πράξη το πλαίσιο και τις τεχνικές ανάλυσης που γνώρισαν στο μάθημα εκπονώντας μελέτη συστήματος εργασίας και επιχειρηματικών διαδικασιών σε πραγματικό οργανισμό ή επιχείρηση.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
• Το πλαίσιο της οργανωσιακής ανάλυσης συστημάτων που υποστηρίζονται/βασίζονται σε τεχνολογία
• Τα πληροφοριακά συστήματα στους οργανισμούς
• Συστήματα εργασίας: εννοιολογική θεμελίωση, συστατικά μέρη, 5 οπτικές ανάλυσης
• Μοτελοποίηση διαδικασιών βασισμένη σε επιχειρηματικά γεγονότα (event-driven modeling)
• Ανάλυση συστημάτων εργασίας: Οπτική της Αρχιτεκτονικής
• Ανάλυση συστημάτων εργασίας: Οπτική της Αποδοσης
• Ανάλυση συστημάτων εργασίας: Οπτική της Υποδομής, του Περιβάλοντος και του Κινδύνου
• Εφαρμόζοντας τις τεχνικές επιχειρησιακής ανάλυσης σε πραγματική περίπτωση
• Ο κύκλος διαχέιρισης επιχειρηματικών διαδικασιών
Τα περισσότερα μαθήματα Πληροφοριακών Συστημάτων και Επιστήμης Υπολογιστών παραδοσιακά πραγματεύονται την ανάπτυξη νέων συστημάτων. Στην πράξη όμως οι μηχανικοί λογισμικού αφιερώνουν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους σε δραστηριότητες του κύκλου ζωής λογισμικού που έπονται της φάσης της ανάπτυξης λογισμικού. Στόχος αυτού του μαθήματος είναι να δώσει τα εφόδια στους φοιτητές ούτως ώστε να μελετήσουν, να κατανοήσουν, και να αξιολογήσουν τις μονάδες λογισμικού που απαρτίζουν ένα σύστημα (κώδικας, δομή, αρχιτεκτονική). Έχοντας παρακολουθήσει αυτό το μάθημα, οι φοιτητές θα είναι ικανοί να παίρνουν ευφυείς αποφάσεις για τη συντήρηση υπαρχόντων συστημάτων, να προγραμματίζουν στρατηγικές για το σχεδιασμό και την εξέλιξη παλαιωμένου κώδικα, και να καθορίζουν τη χρήση της αναδιάταξης κώδικα για την αντιμετώπιση ασυνεπειών στην αρχιτεκτονική του συστήματος και χαμηλής ποιότητας κώδικα.
Ένα στοιχείο καινοτομίας του μαθήματος αφορά τη χρήση Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) στα παραδείγματα και τις ασκήσεις του μαθήματος. Μέσω της μελέτης συστημάτων ΕΛ/ΛΑΚ οι φοιτητές παρατηρούν στο μάθημα πως είναι δομημένες και υλοποιημένες σημαντικές εφαρμογές όπως ο εξυπηρετητής Apache Web, η σχεσιακή βάση δεδομένων Postgres, ο περιέκτης servlet Jakarta Java και το πλαίσιο Cocoon.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Ο κώδικας ως μέρος της διαδικασίας ανάπτυξης λογισμικού• το τοπίο του λογισμικού ανοιχτού κώδικα• αντιμετωπίζοντας έργα λογισμικού μεγάλου μεγέθους• εργαλεία γενικής χρήσης• έλεγχος εκδόσεων• διαχείριση μεταγλώττισης• συνεργασία• μέτρηση και διαχείριση απόδοσης• εργαλεία ανάγνωσης κώδικα λογισμικού• επιθεώρηση και έλεγχος• πρότυπα προγραμματισμού και συμβάσεις• τεκμηρίωση• συντηρησιμότητα
Η ποιότητα των προϊόντων, των υπηρεσιών και των διαδικασιών μιας επιχείρησης έχουν μεγάλη σημασία διότι καθορίζουν όχι μόνο το βαθμό ικανοποίησης των πελατών, αλλά και την οικονομική απόδοση και την επιβίωση ακόμα του οργανισμού. Η ποιότητα είναι ένας παράγοντας διαφοροποίησης στην αγορά, όπως και το κλειδί της βελτιστοποίησης των πόρων και της μείωσης του κόστους παραγωγής.
Η διαχείριση ποιότητας έχει την προέλευσή της στην περίοδο του μεσοπολέμου όπου η μαζική παραγωγή εγκαθίσταται στην Ευρώπη και στην Βόρεια Αμερική. Σε συνεχή εξέλιξη, η διαχείριση ποιότητας ενσωματώνει σήμερα τόσο τις ποσοτικές μεθόδους και τεχνικές όσο και τις αντιλήψεις που προσανατολίζονται περισσότερο προς τη συμπεριφορά, την οργάνωση και την ηγεσία.
Η διαχείριση ποιότητας περνάει έτσι από μια σαφή στρατηγική, μια προσαρμοσμένη οργάνωση, μια διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού που έχει συνείδηση της συμβολής του καθενός, μια γνώση και εφαρμογή ειδικών μεθόδων καθώς και μια πειθαρχία διαχείρισης που εκτείνεται σ' όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Μια επαγγελματική διαχείριση της ποιότητας είναι σήμερα τόσο σημαντική όσο και η οικονομική διαχείριση, το μάρκετινγκ, η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού ή ένας οποιοσδήποτε τομέας του μάνατζμεντ.
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές ενός πελατο-κεντρικού επιχειρησιακού περιβάλλοντος όπου η ολική ποιότητα και η συνεχής βελτίωση των προϊόντων και των διαδικασιών αποτελούν προϋποθέσεις για την επιτυχία μιας εταιρίας, και θέτουν παγκόσμια προδιαγραφές για την πορεία της. Οι αρχές αυτές θεωρούνται κύριοι παράγοντες διαφοροποίησης και πρωτοπορίας σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει πέντε βασικές ενότητες:
- Ορισμός βασικών εννοιών της διαχείρισης ποιότητας: Το τρίγωνο ποιότητας - κόστους - χρόνου, εξέλιξη της διοίκησης ποιότητας, ποιότητα σχεδιασμού και ποιότητα συμμόρφωσης, τι σημαίνει ολική ποιότητα.
- Στατιστικός έλεγχος διεργασιών – ΣΕΔ: Μέτρηση ποιότητας - πού και πώς, ΣΕΔ - προέλευση, απόψεις και μαθηματικά θεμέλια, διαγράμματα ελέγχου και ικανότητα διεργασίας, μελέτες περιπτώσεων.
- Επισκόπηση των εργαλείων και μεθόδων διαχείρισης ποιότητας: Διαγνωστικό ποιότητας, διάγραμμα αιτίου-αποτελέσματος, σχέδιο δράσης, ανάλυση Paretο.
- Πανόραμα των προγραμμάτων ποιότητας: Παρουσίαση προτύπων ποιότητας και "πλαισίων αρίστευσης". Διαδικασίες ποιότητας, έλεγχος προτύπων ποιότητας.
- Στρατηγική, οργάνωση και διαχείριση ανθρώπινων πόρων για την διοίκηση ποιότητας: Οργανωσιακή δομή, έννοια της κουλτούρας, ηγεσία, διαχείριση αλλαγής, δυναμική των ομάδων.
Στόχος του μαθήματος είναι να μεταφέρει στην πράξη τις θεωρητικές γνώσεις που έχουν αποκτηθεί μέσα από τα μαθήματα της Οργανωσιακής Συμπεριφοράς, Οργανωσιακής Ψυχολογίας και Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων. Θα εισαγάγει τους φοιτητές που έχουν επιλέξει την κατεύθυνση της Στρατηγικής & Ανθρωπίνων Πόρων στην πρακτική εφαρμογή των βασικότερων εννοιών παρέχοντάς τους πραγματικά εργαλεία τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν άμεσα εργαζόμενοι σε ένα τμήμα ΔΑΔ. Συνεπώς, ο προσανατολισμός του μαθήματος θα είναι περισσότερο εφαρμοσμένος/πρακτικός παρά θεωρητικός. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει πλέον πλήρη και σφαιρική γνώση του αντικειμένου και των καθημερινών λειτουργιών της ΔΑΔ.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τις παρακάτω βασικές θεματικές ενότητες:
• Εισαγωγή – Βασικές έννοιες
• Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΔΑΔ)
• Συστήματα προσέλκυσης - επιλογής προσωπικού (π.χ. Συνέντευξη, κέντρα επιλογής, αντιδράσεις υποψηφίων)
• Συστήματα Διοίκησης απόδοσης (π.χ. Σχεδιασμός & ανάπτυξη μεθόδων αξιολόγησης, αξιολόγηση 360ο, career paths, succession planning)
• Συστήματα εκπαίδευσης και ανάπτυξης προσωπικού (π.χ. Ανάλυση εκπαιδευτικών αναγκών, αξιολόγηση της εκπαίδευσης, μεταφορά της εκπαιδευτικής γνώσης στην πράξη)
• Παρακινώντας και ανταμείβοντας τους εργαζομένους στην πράξη (π.χ. Συστήματα αμοιβών και παροχών, ενδυνάμωση, non-financial incentives)
• Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων σε παγκόσμια κλίμακα
• Η έννοια της καριέρας και της σταδιοδρομίας
• Οργανωσιακή αλλαγή και αντίσταση στην αλλαγή
Η διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελεί βασική λειτουργία κάθε σύγχρονης επιχείρησης ή οργανισμού. Το μάθημα διαπραγματεύεται τη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας για προϊόντα και υπηρεσίες και καλύπτει θέματα που αφορούν στον προγραμματισμό, το σχεδιασμό, τη λειτουργία και την αξιολόγηση της εφοδιαστικής αλυσίδας για επιχειρήσεις και οργανισμούς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο στρατηγικό ρόλο και τις σύγχρονες τάσεις στη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, στην εξέταση και ανάλυση των κύριων και υποστηρικτικών λειτουργιών, και στη χρήση ποσοτικών μεθόδων για την προτυποποίηση και επίλυση σύνθετων προβλημάτων διοίκησης της εφοδιαστικής αλυσίδας. , καθώς επίσης και στην εισαγωγή και αξιολόγηση τεχνολογιών τηλεματικής στη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να:
- Κατανοούν θέματα που αφορούν στον προγραμματισμό, το σχεδιασμό και τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας για επιχειρήσεις
- Κατανοούν τις σύγχρονες τάσεις στη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, και θέματα που αφορούν στη βελτιστοποίηση του επιπέδου εξυπηρέτησης, στη χρήση ποσοτικών μεθόδων και εφαρμογών για την προτυποποίηση και επίλυση σύνθετων προβλημάτων διοίκησης της εφοδιαστικής αλυσίδας
- Κατανοούν το ρόλο των νέων τεχνολογιών στη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας
- Κατανοούν και να αναλύουν τις βασικές και υποστηρικτικές διαδικασίες της εφοδιαστικής διαχείρισης
- Σχεδιάζουν και να αξιολογούν την αποδοτικότητα των διαδικασιών Εφοδιαστικής Διαχείρισης (Logistics) μιας επιχείρησης.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Τα περιεχόμενα του μαθήματος καλύπτουν τις παρακάτω ενότητες:
- Σύγχρονες τάσεις στη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η Εφοδιαστική Διαχείριση σε περιβάλλον Ηλεκτρονικού Εμπορίου (e-commerce),
- Βασικές και συμπληρωματικές λειτουργίες του συστήματος Εφοδιαστικής Διαχείρισης (Logistics), η Εφοδιαστική Διαχείριση στον ευρύτερο τομέα των υπηρεσιών,
- Χαρακτηριστικά προϊόντων / υπηρεσιών και απαιτήσεις οργάνωσης και σχεδιασμού της εφοδιαστικής αλυσίδας,
- Το σύστημα παραγγελιοληψίας και η εξυπηρέτηση πελατών,
- Σχεδιασμός του δικτύου εφοδιαστικής αλυσίδας και χωροθέτηση αποθηκευτικών χώρων και κέντρων διανομής,
- Διαχείριση παραγγελιών,
- Φυσική διανομή προϊόντων, διαδικασίες μεταφοράς και διανομής προϊόντων,
- Λειτουργίες Αποθήκευσης
- Πληροφοριακά Συστήματα Εφοδιαστικής Διαχείρισης (Logistics Management Information Systems) και εφαρμογές τεχνολογιών τηλεματικής στη διοίκηση της εφοδιαστικής αλυσίδας,
- Ανάθεση λειτουργιών Εφοδιαστικής Διαχείρισης (Logistics) σε τρίτους,
- Αξιολόγηση συστημάτων Εφοδιαστικής Διαχείρισης (Logistics).
Η αλματώδης ανάπτυξη του Internet, των ψηφιακών καναλιών και των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει ριζικά το τοπίο της επιχειρηματικής δραστηριότητας και επικοινωνίας μεταξύ επιχειρηματικών εταίρων, επιχειρήσεων και πελατών-καταναλωτών, δημόσιας διοίκησης και πολίτη. Επιπλέον, οι νέες εξελίξεις γύρω από θέματα κοινωνικής δικτύωσης καθώς επίσης η διάδραση μέσα από έξυπνες κινητές συσκευές έχουν διαμορφώσει ένα νέο τοπίο καινοτομίας και επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι να αναπτύξει το θεωρητικό και τεχνολογικό υπόβαθρο που απαιτείται για να κατανοήσει ο φοιτητής τις δυνατότητες και τους περιορισμούς των νέων τεχνολογιών και επιχειρηματικών μοντέλων και να είναι σε θέση να αξιοποιήσει τις νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα και εφαρμογές ηλεκτρονικού επιχειρείν, η απαιτούμενη τεχνολογική υποδομή, ο τρόπος προώθησής τους, θέματα διασύνδεσης συστημάτων και οργανισμών και γενικότερα διάφορα πρακτικά θέματα που σχετίζονται με την επιχειρηματική αξιοποίηση και υλοποίηση εφαρμογών ηλεκτρονικού επιχειρείν. Γίνεται παρουσίαση συγκεκριμένων μελετών περίπτωσης και των τεχνολογιών που τις υποστηρίζουν ενώ δίνεται η δυνατότητα πρακτικής εξάσκησης και ανάπτυξης εφαρμογών αξιοποιώντας σύγχρονες πλατφόρμες ανοικτού κώδικα.
Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος είναι:
• Να αποκτήσουν οι φοιτητές το αναγκαίο εννοιολογικό και θεωρητικό υπόβαθρο του Η.Ε. κατανοώντας την ανάγκη αλλά και την πρόκληση της διεπιστημονικής προσέγγισης.
• Να μπορούν να αντιληφθούν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για ανάπτυξη νέων υπηρεσιών προς καταναλωτές, πολίτες, επιχειρήσεις κλπ. μέσα από αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, νέων μέσων αλληλεπίδρασης και κοινωνικής δικτύωσης, αναδυόμενων καναλιών επικοινωνίας, κλπ.
• Να κατανοήσουν οι φοιτητές τους κρίσιμους παράγοντες και τα οφέλη που σχετίζονται με την αποτελεσματική διοίκηση πρωτοβουλιών Η.Ε. και να μπορούν να αξιολογήσουν μια δεδομένη στρατηγική ή επιχειρηματικό μοντέλο Η.Ε.
• Να αποκτήσουν οι φοιτητές τα εφόδια για να συμβάλουν στην υλοποίηση λύσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τα διάφορα πρακτικά ζητήματα.
• Να κατανοήσουν οι φοιτητές τα τεχνολογικά θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη εφαρμογών ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και να εξοικειωθούν με τη χρήση ενός λογισμικού πακέτου ανάπτυξης ηλεκτρονικών καταστημάτων στο Web.
• Να ενημερωθούν οι φοιτητές για τις πρόσφατες εξελίξεις και τάσεις που επικρατούν γύρω από το Η.Ε. σε παγκόσμιο επίπεδο, σχετικά με την ακαδημαϊκή έρευνα, την επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά και τις τεχνολογικές εξελίξεις.
Περιεχόμενα του μαθήματος
- Εισαγωγή σε Βασικές Έννοιες
- Ανάπτυξη ηλεκτρονικού καταστήματος
- Θέματα Β2Β ηλεκτρονικού εμπορίου
- Λοιπά θέματα
Το μάθημα θα εξοπλίσει τους φοιτητές με την βασική κατανόηση και τις βασικές γνώσεις σχετικά με το σχεδιασμό προϊόντων, την ανάπτυξη νέων προϊόντων, καθώς και τη διαχείριση και τη στρατηγική σημασία αυτών των διαδικασιών. Η έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη διαχείριση των προϊόντων από τις προοπτικές του βιομηχανικού σχεδιασμού και της μηχανικής των προϊόντων. Το μάθημα έχει μια διεπιστημονική βάση, η οποία βασίζεται στην καινοτομία και στη συνέχεια ενσωματώνει τις έννοιες και τις μεθόδους της αισθητικής, της σημειολογίας, του design thinking, της διαχείρισης της τεχνολογίας, της user-led innovation, της παραγωγής, της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, της εργονομίας, της οργάνωσης και της στρατηγικής. Ο στόχος είναι να προτείνει ένα ισορροπημένο μείγμα δημιουργικών τεχνικών και διαχειριστικών πτυχών του θέματος.
Ο συνδυασμός των παιδαγωγικών μεθόδων -διαλέξεις, ασκήσεις, μελέτες περιπτώσεων, επισκέψεις και ομαδική εργασία- θα καλλιεργήσει την ικανότητα ανεξάρτητης μάθησης των φοιτητών που απαιτείται για να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα του σχεδιασμού και της ανάπτυξης προϊόντων.
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τη διεθνή επιχείρηση και τη λειτουργία της στη διεθνή αγορά. Οι βασικές αρχές της Διοίκησης Επιχειρήσεων παραμένουν οι ίδιες όταν η επιχείρηση διεθνοποιείται αλλά πρέπει να μελετηθούν στο πλαίσιο των νέων αγορών εξωτερικού-περιβάλλοντος. Οι χώρες εξωτερικού είναι διαφορετικές και έτσι τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει το μάνατζμεντ επιφορτισμένο με τη διεθνοποίηση της εταιρείας είναι πιθανόν να είναι πιο σύνθετα. Η διοίκηση μιας διεθνοποιημένης επιχείρησης πρέπει να διερευνήσει σε ποιο βαθμό θα πρέπει να ανταποκριθεί-προσαρμόσει τους πόρους, τις ικανότητες, και τις στρατηγικές της για τις διεθνείς αγορές καθώς και σε ποιο σημείο θα εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες και ευκαιρίες που υπάρχουν στη χώρα-βάση της αναφορικά με τη διεθνοποίηση. Επίσης οι συναλλαγές σε διεθνές επίπεδο ενέχουν ρίσκο, αφού περιλαμβάνουν μετατροπές χρήματος σε διαφορετικά εθνικά νομίσματα. Κατά συνέπεια, ο γενικός στόχος του μαθήματος είναι η προσέγγιση του περιεχομένου των Διεθνών Επιχειρήσεων από την πλευρά του επιχειρηματία/επιχειρηματικής ομάδας σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που αφορά αποφάσεις στη διεθνοποιημένη εταιρεία, στη διεθνή και στην εγχώρια αγορά. Η διδασκαλία και συζήτηση βασίζεταισε δραστηριότητες και παραδείγματα Ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων.
Στόχοι και Περιγραφή του Μαθήματος
Η ηθική αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πτυχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς και αφορά στο πώς οι ενέργειες των ανθρώπων αλληλοεπηρεάζονται και σχετίζονται με τις επιλογές που κάνουμε για εμάς και τους άλλους. Συνεπώς, σχετίζεται άμεσα με τη λειτουργία των επιχειρήσεων και τη λήψη αποφάσεων και συνδέεται με τις βασικές εκφάνσεις της διοίκησης (όπως τα χρηματοοικονομικά, το μάρκετινγκ, η διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού και η παραγωγή).
Στη σύγχρονη εποχή, η σύνδεση της επιχειρηματικής δραστηριότητας με ηθικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα είναι πλέον επιτακτική. Η κοινωνία δίνει στις επιχειρήσεις την άδεια να λειτουργούν (license to operate) και απαιτεί ολοένα και περισσότερο από τις επιχειρήσεις να επιδεικνύουν ηθική και υπεύθυνη συμπεριφορά. Οι υπάλληλοι περιμένουν μια δίκαιη αντιμετώπιση και οι καταναλωτές σεβασμό στα δικαιώματά τους. Ομοίως, τα υπόλοιπα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders) πιέζουν για διαφάνεια και υπευθυνότητα. Σε ορισμένο βαθμό οι επιχειρήσεις έχουν κατανοήσει τις νέες αυτές συνθήκες, έχουν ενσωματώσει αντίστοιχες πρακτικές στη λειτουργία τους και έχουν επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που λαμβάνουν αποφάσεις. Ωστόσο, ηθικά διλλήματα προκύπτουν καθημερινά, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εναρμονίσουν την κερδοφορία τους με τις κοινωνικές και ηθικές πλευρές της λειτουργίας τους. Ηθικά διλήμματα επίσης εγείρονται και από τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις αφού η ανάπτυξη και χρήση νέων τεχνολογιών όπως τεχνητή νοημοσύνη, η χρήση μεγάλων δεδομένων κλπ. δημιουργούν ερωτήματα αναφορικά με τη σχέση ανθρώπου-μηχανής αλλά και με τις ευθύνες που καλείται το άτομο αλλά και η επιχείρηση να αναλάβει απέναντι στα νέα δεδομένα. Συνεπώς, η σχέση Επιχείρησης, Τεχνολογίας και Ηθικής αξίζει να συζητηθεί τόσο στην κοινωνία όσο και στο πιο στενό περιβάλλον του πανεπιστημίου.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να εντοπίζουν και να αξιολογούν τις ηθικές και αξιακές διαστάσεις ορισμένων από τις αποφάσεις που θα κληθούν να λάβουν στο μέλλον. Οι αποφάσεις που συνδέονται με ηθικούς προβληματισμούς είναι ίσως και οι πιο δύσκολες και απαιτητικές. Για το λόγο αυτό, το μάθημα είναι σχεδιασμένο να θέτει τους φοιτητές αντιμέτωπους με πραγματικά ηθικά διλήμματα και να τους εμπλέκει μέσα από γόνιμο διάλογο σε μια διαδικασία ανάλυσης των διαστάσεων κάθε διλήμματος.
Επιδιωκόμενα αποτελέσματα
- Η κατανόηση του ρόλου της ηθικής στις επιχειρήσεις. Η αναγνώριση ηθικών ζητημάτων μέσα στις επιχειρήσεις
- Η εφαρμογή σημαντικών εννοιών και θεωριών (π.χ. ωφελιμισμός, δεοντολογία κλπ.) σχετικά με ηθικές αξίες για την επίλυση επιχειρησιακών ζητημάτων
- Κατανόηση των ωφελειών που προκύπτουν από την ηθική συμπεριφορά των επιχειρήσεων και σύνδεση με τις έννοιες της ανταγωνιστικότητας και της αειφορίας
- Αξιολόγηση ατομικών συμπεριφορών στο πλαίσιο των επιχειρήσεων με τη χρήση θεωρητικών μοντέλων
- Κατανόηση της έννοιας και της σημασίας της κοινωνικής υπευθυνότητας και των απαιτήσεων ένταξής της στη στρατηγική των επιχειρήσεων
- Κατανόηση της έννοιας και της σημασίας της Εταιρικής Διακυβέρνησης. Εξοικείωση με τα πλαίσια και τους κανονισμούς που διέπουν την Εταιρική Διακυβέρνηση
- Απόκτηση σφαιρικής αντίληψης των σύγχρονων θεμάτων που άπτονται της διοίκησης, της υπευθυνότητας και της διακυβέρνησης των επιχειρήσεων
- Κατανόηση των σύγχρονων ηθικών διλημμάτων που εγείρονται από την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών (τεχνητή νοημοσύνη και ηθική, μεγάλα δεδομένα και ηθική κλπ.)
Το μάθημα αυτό προσφέρει στους φοιτητές / φοιτήτριες τη δυνατότητα να συνεχίσουν την επαφή τους με την Αγγλική γλώσσα και να αποκτήσουν ικανότητες σε προχωρημένο επίπεδο οι οποίες θα τους είναι χρήσιμες τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε επαγγελματικό περιβάλλον. Επικεντρώνεται σε ικανότητες απαραίτητες για τη παρακολούθηση μεταπτυχιακών σπουδών σε αγγλόφωνα προγράμματα. Πιο συγκεκριμένα το μάθημα στοχεύει:
- Στον εμπλουτισμό των γνώσεων της Αγγλικής γλώσσας μέσω της ανάλυσης ακαδημαϊκών κειμένων σε επιλεγμένα θέματα της πληροφορικής και της διοικητικής επιστήμης, με έμφαση σε ορολογία και προχωρημένο λεξιλόγιο.
- Στη βελτίωση των ικανοτήτων σχετικά με τη μετάφραση ακαδημαϊκών κειμένων ή άρθρων σχετικών με πρόσφατες εξελίξεις στο επιστημονικό τους αντικείμενο, από Αγγλικά σε Ελληνικά και αντίστροφα, μέσω ασκήσεων μετάφρασης κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
- Στην εξοικείωση με τη δομή επιστημονικών άρθρων (scientific writing) και με επιλεγμένα στοιχεία επιστημονικής συγγραφής όπως abstracts, με τη χρήση ασκήσεων και παραδειγμάτων από επιστημονικά περιοδικά.
Οι προγραμματιστές συνήθως εκπαιδεύονται έτσι ώστε όταν αναπτύσσουν υπολογιστικά συστήματα, να έχουν στο μυαλό τους την απαιτούμενη λειτουργικότητα χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους την ασφάλεια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολλά συστήματα να περιέχουν αδυναμίες, τις οποίες μπορεί να εκμεταλλευτούν κακόβουλοι χρήστες με συνέπειες ιδιαίτερα επιζήμιες είτε: α) για τους οργανισμούς που διαθέτουν τα συστήματα αυτά, αλλά και β) για τους χρήστες τους. Οι φοιτητές που θα παρακολουθήσουν το συγκεκριμένο μάθημα, θα κατανοήσουν αρχικά όλους τους βασικούς ορισμούς σχετικά με την ασφάλεια υπολογιστικών συστημάτων. Επιπλέον, θα μπορούν να αναγνωρίζουν άμεσα τις αδυναμίες ενός ευπαθούς συστήματος, ενώ θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τρόπους με τους οποίους θα μπορούν να το προστατέψουν. Τέλος, θα διδαχθούν τις πιο μοντέρνες τεχνικές ανάπτυξης ασφαλούς λογισμικού, κρυπτογραφικά πρωτόκολλα, και γενικότερα όλα όσα χρειάζονται για να αναπτύξουν ένα αξιόπιστο και ασφαλές σύστημα.